الرئيسية الصحة “اسرار الحصول على اظافر قويه

“اسرار الحصول على اظافر قويه

moda 756
“اسرار الحصول على اظافر قويه
واتساب ماسنجر تلجرام

 ” كتب :شيما الطايع

الاظافر مهمه جدا عند جميع النساء وتعتبر جزء مكمل لحصول المرأة علي اطلاله جميله لذالك دائمآ تلجاء المرأة للاهتمام بأظافرها وتنظيفها وتغذيتها وتقويتها فإذا كنتي تعاني من ضعف أو تشقق أو تكسير الاظافر فهناك بعض الأسرار سوف تساعدك في الحصول على اظافر جميله وصحيه تعكس صحتك الداخليه .

النساء نوعين نوع يملك اظافر قويه وصحيه ودا في أغلب الأوقات بيكون وراثه ونوع آخر بيكون أصحاب اظافر ضعيفه وهشه ودا في أغلب الأوقات بيكون بسبب ضعف ڤيتامينات او قله اهتمام تعالي نتعرف علي بعض الطرق للحفاظ علي الاظافر .

1-ضعف الاظافر بسبب مرضي مثل مرض السكر أو اضطرابات في الغده الدرقيه أو سوء التغذية أو فقر الدم أو الصدفيه وفي هذه الحالات لازم التوجه للطبيب لعلاج الحاله بشكل صحيح

2-نقص بعض الڤيتامينات زي البيوتين وڤيتامين e وممكن ناخد قرص واحد من كل ڤيتامين في اليوم ونزود اكل البيض و السالمون والبروكلي و المكسرات والدجاج .

3-تجنب قص الجلد الزائد حول الاظافر معظم النساء مش عارفه ان الجلد الزائد حول الاظافر له وظيفه مهمه جدآ وهي حمايه الاظافر من الالتهابات والڤيروسات وكمان قص الجلد الزائد بيتبعه قص الجلد الصحي الذي يليه أو جزء منه ودا ليدفع الجسم بإنتاج خلايا جلديه أكثر قسوه ولكن لو في جلد جاف أو ناشف حول الاظافر بنعمل حمام ماء ساخن للقدم لمده ربع ساعه او بعد حمام ساخن بيكون الجلد لينآ قومي بدفع الجلد الزائد بعيد عن الاظافر بعصا الباديكير .

4-الاهتمام بالاظافر وعمل روتين يومي واسبوعي مخصص لها زي مثلا .

(1-افركي أظافرك باليمون كويس أو وبعدين انقعي الاظافر في زيت زيتون مرتين بالاسبوع بيعمل علي تقويه وتلميع الاظافر والقضاء على اصفرار الاظافر.

2-اقسمي الثوم جزئين وافركي بيه الاظافر لمده دقيقتين يوميآ بيقوي ويحافظ علي الاظافر

3-كل يوم قبل النوم حطي ڤازلين علي الاظافر أو فضي كبسوله ڤينامين e وافركي بيها الاظافر .)

5-الحفاظ علي الجلد حول الاظافر طري وذالك بترطيب الاظافر بكريمات أو زيوت مغذيه للحفاظ علي صحه الاظافر زي زيت الجرجير وزيت ڤيتامين e .

*بعض الأخطاء التي تسبب تلف الاظافر

1-وضع مانيكير أو طلاء الأظافر بشكل مستمر لانه هذا يسبب اصفرار الاظافر وضعفها

2-لازم تدي فتره راحه للاظافر من المانيكير أقل شئ مده لا تقل عن تلات اسابيع لتسمحي فيها للاظافر بالتنفس وتسمحي لوصول الرطوبه الي الظفر لان المانيكير لا يمنع تنفس الاظافر ووصول الرطوبه ودا بيؤدي الي ضعف ومرض الاظافر وتلف دائم.

3-تخلصي من بقايا المانيكير لان اولا بتعطي مظهر غير لائق وكمان هذه البقايا مع الوقت بتتراكم علي اطراف الاظافر وتسبب تلوث.

4-استخدمي اسيتون أو مزيل مانيكير أساسه زيت لا الاسيتون يعتبر سبب اساسي في هشاشه وتلف الاظافر لان معظم الاسيتون تحتوي علي مواد كحوليه تسبب جفاف سطح الاظافر وبالتالي تسبب تكسيره وضعفه فالافضل استخدام اسيتون يحتوي علي زيوت مغذيه لانه بيخترق سطح الاظافر ويغذيها ويرطبها

اترك تعليقا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *